Školní vzdělávací program
V MŠ Nedvědova pracujeme podle školního vzdělávacího programu
NEDÍK A VĚDINKA
Vzdělávací obsah je sestaven ze čtyř flexibilně uspořádaných integrovaných bloků (tematických celků), které slouží k osvojování poznatků o světě i o sobě samém. Navazují na sebe, prolínají se, vzájemně se doplňují a mohou plynule přecházet jeden do druhého. Integrované bloky zahrnují všechny vzdělávací oblasti.
1. Nedík a Vědinka poznávají lidské tělo, zdraví a vztahy mezi lidmi
V tomto IB vedeme děti zejména ke zdravému životnímu stylu a utváření zdravých životních návyků (pozitivní vztah k pohybovým aktivitám a sportování, správné stravovací návyky, péči o své tělo a zdraví). Rozvíjíme u dětí přiměřené znalosti a postoje k ochraně zdraví a osobního bezpečí. Hovoříme s dětmi o lidském těle a jeho vývoji, a také jak si chránit zdraví, o prevenci úrazu a nemoci. Seznamujeme děti se sociálním prostředím, v němž dítě žije (rodina, mateřská škola) a s významem lidské práce (řemesla a povolání).
2. Nedík a Vědinka poznávají pohádky, tradice a svátky
Četbou pohádek a povídek s dětským hrdinou, ale i vyprávěním příběhů rozvíjíme u dětí vnímání, myšlení, soustředěný poslech s porozuměním textu, fantazii a představivost, zároveň vedeme děti k pochopení a osobnostnímu přijetí etických norem a osvojování si správných životních hodnot (rozlišovat dobro x zlo, ctnosti x neřesti apod.).
Společně poznáváme kulturu a lidové tradice společnosti, ve které žijeme. Seznamujeme děti s křesťanskými svátky a lidovými tradicemi.
3. Nedík a Vědinka poznávají svět kolem nás
V tomto integrovaném bloku děti objevují lidskou společnost i rozmanitost našeho světa – světa umění, vědy a techniky. Pozorujeme na vycházkách život kolem nás, seznamujeme děti s pravidly dopravy, ale i s pravidly společnosti (např. chování v dopravním prostředku).
Seznamujeme děti jednak s místem a prostředím, ve kterém žijí, ale také s odlišnými národy a kulturami.
Podporujeme a rozvíjíme pozitivní a zdravé sebepojetí u každého dítěte. Vedeme děti k samostatnosti, smělosti ve společenském styku. Vedeme děti k citlivému prosociálnímu chování a posilujeme prosociální postoje např. rozvoj k sociální citlivosti, toleranci, respektu, přizpůsobivosti apod.
4. Nedík a Vědinka poznávají živou i neživou přírodu
Pozorujeme s dětmi v průběhu roku proměny přírody vlivem střídání ročních období, určujeme typické znaky ročních dob. Pozorujeme a hovoříme o neměnném řádu přírody (růst a odpočinek rostlin a život zvířat a ptáků, koloběh vody aj. přírodní jevy). Záměrně a systematicky rozšiřujeme u dětí poznatky o biotopech naší krajiny za pomocí literárních příběhů, prohlídkou atlasů, pozorováním přírody a pokusy. Rozvíjíme i elementární poznatky, dovednosti a postoje k ochraně přírody. Vedeme děti k péči o životní prostředí ve svém okolí např. péče o školní zahradu, postarat se o rostliny ve škole.